November je pravkar potrkal na naša vrata in kot bi mignil so se na naše male zaslone spet prikradle reklame, ki spretno oglašujejo enormne (pred) popuste v nestrpnem pričakovanju enega in edinega črnega petka.
Ste se kdaj vprašali čemu ime črni petek takšnemu prazničnemu dnevu?
Črni petek v pravem pomenu nima ravno pozitivnega pridiha. Na dan 24.9.1869 je po obdobju divjih špekulacij cena zlata padla in zgodila se je borzna katastrofa. Nekateri pravijo, da se dan imenuje “črni petek” v čast izrazu “črni”, ki se nanaša na dobičkonosnost, ki izhaja iz stare knjigovodske prakse beleženja dobičkov s črnim črnilom in izgube z rdečim črnilom. Ideja se skriva v tem, da maloprodajna podjetja ta petek prodajo dovolj, da ostanejo “v črnem” do konca leta.
Iz dobronamernosti v najbolj okolju škodljiv dan leta.
Tri najbolj priljubljene nakupovalne kategorije črnega petka so elektronika, hitra moda in plastika (igrače). Ne moremo zanikati, da popusti na črn petek približajo cene npr. elektronike morda nekomu, ki si prej tega zaradi takšnih ali drugačnih razlogov ni mogel privoščiti. Vse to pa seveda ni brez cene. Norost v Združenih državah Amerike na ta dan ne pozna meja. Ta dan pri njih vsakoletno terja tudi smrtne žrtve, ki se s ponosom odpravijo na bojišče za tisti en izdelek, ki ga roko na srce sploh ne potrebujejo. Ampak dobro, vsak ima svojo strast. Vendar, če tvoja “strast” vpliva slabo na naš planet, a se ti zdi, da je še vredna pozornosti? Upam, da je tvoj odgovor NE.
Pri Earth Rewards so izpostavili štiri okolju najbolj škodljive točke, ki izhajajo iz te nakupovalne mrzlice:
1.POVEČANJE POTROŠNIŠTVA
Diana Ivanova, raziskovalka na Inštitutu za raziskave trajnosti Univerze v Leedsu, pravi, da prodaja spodbuja prekomerno potrošnjo, materializem ter kulturo dela in porabe. Medtem, ko nenehno bombardiranje z oglaševanjem ustvarja pritisk, da bi dobili najnovejše blago, poslabša človekovo počutje in to še posebej vpliva na naše kolektivno počutje.
Znanstvenica iz neodvisnega raziskovalnega centra SINTEF Kristen Svenja Wiebe poudarja: “Če bi vsi na svetu porabili toliko, kot porabi povprečen Evropejec, bi potrebovali tri do štirikrat več svetovnih virov.”
2. EMBALAŽA ARTIKLOV
Malo prej smo omenili plastiko kot eno popularnejših katergorij črnega petka. Velik del tega so seveda igrače, vendar le te same po sebi niso največji razlog zakaj je plastika tako visoko na tem seznamu. Pravi razlog je embalaža. Še posebej takrat, ko se izdelek vrača dobavitelju se potreba po dostavi in prepakiranju podvoji, večina uporabljene plastike pa še vedno ni reciklirane ali biološko razgradljive.
3. DOSTAVA ARTIKLOV
Leta 2017 je 81 % nakupov na črni petek vključevalo dostavo na dom. Da bi sledili povpraševanju, je dizelski tovornjak ob konicah vsakih 93 sekund zapuščal izpolnitveni center Amazon. Ker se bo spletno nakupovanje in potreba po dostavi na dom v letu 2021 eksponentno povečala, bo to še naprej pomembno vplivalo na povečanje onesnaženosti zraka in druge okoljske vidike.
4. NERECIKLIRANJE ODPADKOV
Nenehni razvoj pametnih telefonov, televizorjev in konzol vodi do tega, da milijone kupcev kupuje ter zavrže starejše modele, pri čemer je le 20 % uradno recikliranih. Po okoljskem programu ZN naj bi svetovna proizvodnja e-odpadkov do leta 2050 dosegla 120 milijonov ton na leto, če se bodo nadaljevali sedanji trendi. To povzroča, da v tla vsako leto uhajajo velike količine strupenih kemikalij, kot sta svinec in živo srebro.
BODIMO ODGOVORNI KUPCI
Psihologija črnega petka deluje predvsem na principu ustvarjanja občutka, da nekaj nujno potrebujemo, zaradi česar se ljudje težko temu upremo, lahko pa smo bolj odgovorni. Ampak kako? Spodaj navajamo še nekaj ključnih postavk, kako biti kupec, ki mu je mar za posledice črnega petka.
NAČRTUJ, NAČRTUJ in še enkrat NAČRTUJ
Ne nakupuj impulzivno, saj je to idealen recept kako z nakupi pretiravati. Preden se s vso svojo dušo in telesom udeležite mrzličnega nakupovanja v morju popustov si naredite racionalen načrt stvari, ki si jih dejansko želite in potrebujete. Poskušajte izdelke nakupovati pri bolj trajnostno naravnanih znamkah, ki svoje izdelke poleg trajnostne izdelave tudi pakirajo na okolju prijazen način.
PODPRI MAJHNA PODJETJA
Živimo v času, kjer majhna podjetja težje shajajo in potrebujejo našo podporo. Črni petek manjšim podjetjem zato pomeni veliko več kot velikemu podjetju Amazon, ki je mimogrede lansko leto ustvaril 55% vse prodaje na spletu.
RECIKLIRANJE
Ko novo zamenja staro; naj bo ta proces opravljen le takrat, ko je to zares potrebno. Največjo težavo predstavljajo stari izdelki, ki niso pravilno reciklirani. Potrudite se, da ob zavrzitvi starega to storite tako kot se spodobi ali pa v kolikor je izdelek še normalno delujoč, ga podarite!
TUDI PODJETJA NOSIMO ODGOVORNOST
Nepravilno bi bilo celotno odgovornost preleviti samo na kupca. Tudi podjetja se moramo še kako dobro zavedati slabega vpliva nakupovalnih navad na okolje. Del dobička nekatera podjetja že leta namenjajo v dobrodelne namene s katerimi kupce ozaveščajo k bolj trajnostnim odločitvam.
PREOBLIKUJMO ČRNI PETEK
Samo s skupnimi močmi nam lahko uspe! Raziskava, ki so jo izvedli pri KPMG kaže, da je kar 61 % potrošnikov v Združenem kraljestvu izjavilo, da se bolj zavedajo negativnega okoljskega vpliva svojih navad črnega petka. Leta 2019 so francoski zakonodajalci celo poskušali prepovedati črni petek zaradi vpliva na okolje.
Pridruži se našemu gibanju od 19.11. – 26.11 in uporabi hashtag #blackfridayf*ckoff in nas označi.
Ni komentarjev